Adresy mailowe i ochrona prawna
Adres poczty elektronicznej może być uznany za dobro osobiste, które podlega pełnej ochronie prawnej. Jeśli dany adres pozwala nam na zidentyfikowanie jego właściciela, to należy do kategorii dóbr osobistych. Adresy mailowe składające się z imienia i nazwiska, a niekiedy także i miejsca zamieszkania danej osoby pozwalają na ustalenie, z jaką osobą mamy dokładnie do czynienia. Takie informacje są chronione na gruncie przepisów RODO, ustawy o ochronie danych osobowych czy wreszcie przepisów Kodeksu cywilnego.
Zgodnie z treścią art. 24 kc ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. W razie dokonanego naruszenia może on także żądać, żeby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności, żeby złożyła oświadczenie odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kc może on również żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny. Jeżeli wskutek naruszenia dobra osobistego została wyrządzona szkoda majątkowa, poszkodowany może żądać jej naprawienia na zasadach ogólnych. Powyższe przepisy nie uchybiają uprawnieniom przewidzianym w innych przepisach, w szczególności w prawie autorskim oraz w prawie wynalazczym.
Zobacz też:
Newsletter – jak wykorzystać to narzędzie zgodnie z RODO?
Zakup bazy danych osobowych zgodnie z RODO
RODO w firmie - jakie są obowiązki przedsiębiorcy?
Lead magnet, czyli legalne pozyskiwanie adresów mailowych
Ze względu na to, że adresy mailowe mogą być uznawane za dobra osobiste, ich zdobywanie powinno odbywać się w poszanowaniu obowiązujących przepisów. Jeśli firma zdobędzie czyjegoś maila bezprawnie, tj. bez wiedzy i zgody jego właściciela, to wówczas naraża się na odpowiedzialność względem pokrzywdzonego. W takim przypadku przedsiębiorca musi liczyć się także z koniecznością zapłaty stosownej kwoty pieniężnej będącej odszkodowaniem lub zadośćuczynieniem.
Dane kontaktowe do potencjalnych klientów mogą być przekazywane firmom na różne sposoby. Sedno tkwi jednak w tym, aby to właściciel maila podał swój adres konkretnemu przedsiębiorcy. Jeśli użytkownik dobrowolnie przekaże swoje dane pocztowe zewnętrznej firmie, to ta ma prawo je wykorzystywać aż do chwili odwołania zgody na przetwarzanie takich informacji.
Legalne pozyskiwanie adresów mailowych coraz częściej odbywa się przy pomocy tzw. lead magnet. Jest to narzędzie marketingowe, które w skrócie polega na tym, że w zamian za udostępnionego maila użytkownik otrzymuje darmową ofertę lub rabat na przyszłe zakupy. Lead magnet jest szczególnie widoczny w sklepach internetowych, które chętnie kuszą swoich przyszłych klientów darmowymi dostawami lub okazyjnymi rabatami, byleby tylko pozostawili oni swoje adresy mailowe w bazie danych sklepu.
Działanie lead magnet jest w pełni legalne i opiera się na założeniu, że użytkownik wie, dlaczego udostępnia swój adres mailowy i co w zamian za to otrzymuje. Aby przeciwdziałać nadużyciom ze strony innych osób, bardzo często w pierwszej wiadomości mailowej od zewnętrznej firmy mieści się informacja o zapisaniu się do subskrypcji i wyrażeniu zgody na przekazanie maila. Jeśli ktoś przez pomyłkę lub celowo otrzymał tego typu wiadomość i nie wie, skąd ona nadeszła, nie musi klikać w taki odnośnik i może całkowicie zignorować otrzymanego maila.
Lead magnet jest dobrym i dosyć szybkim sposobem na pozyskiwanie nowych adresów mailowych dla firmy. W tym modelu mamy do czynienia z tzw. zasadą win-win. Każda ze stron zyskuje na tego rodzaju transakcji – firma otrzymuje dostęp do danych nowego potencjalnego klienta, który jeśli będzie zadowolony, ponownie wróci na zakupy. Właściciel adresu mailowego zyskuje dostęp do jednorazowej promocji pod postacią kodu rabatowego na zakupy albo darmowego e-booka lub innego rodzaju informacji.
Prawidłowy i legalny lead magnet jest wartościowy i nienatarczywy. Z jednej strony firma musi udostępnić użytkownikowi wartościowy materiał, aby zechciał on podzielić się swoimi danymi osobowymi. Z drugiej zaś nie może w tym zakresie naruszać prawa – firmom nie wolno zastraszać swoich potencjalnych klientów ani grozić, że brak podania adresu mailowego będzie się dla nich wiązał z przykrymi konsekwencjami. Oczywiście treści rozsyłane przy pomocy poczty elektronicznej również muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami.
Forma stosowanego lead magnet jest dowolna, przedsiębiorcy mogą wybrać swój sposób na gromadzenie adresów mailowych swoich klientów. Zachęcanie do pozostawiania maili musi być jednak jednoznaczne oraz powinno uwzględniać możliwość wypisania się z bazy danych firmy w każdym dowolnym momencie. Przedsiębiorcy nie mogą uzależniać tego prawa od żadnych czynników np. upływu odpowiedniego okresu, zapłaty jakiejkolwiek kwoty pieniężnej, dokonania zakupu na określoną wartość lub dopełnienia innych czynności. Jeśli użytkownik postanowi wypisać się z bazy danych firmy, może to zrobić poprzez wysłanie firmie jednego zdania o rezygnacji i obowiązku wykreślenia jego adresu mailowego. W praktyce spora część przedsiębiorstw stosuje w tym zakresie specjalne odnośniki określane mianem rezygnacji z subskrypcji mailowej.
Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-lead-magnet-jak-legalnie-budowac-baze-mailingowa
Masz dostęp do danych swojej firmy 24/7 z dowolnego miejsca i na każdym urządzeniu z dostępem do internetu.
Zaawansowany system do wystawiania faktur, CRM do poprawienia relacji z klientami, zarządzanie projektami i zadaniami w firmie.
Poza wsparciem biura rachunkowego, system udostępnia kontakt z systemem porad online świadczonych przez ekspertów prawa gospodarczego.
Ponad 1000 biur rachunkowych korzysta z naszego oprogramowania, świadcząc usługi księgowe dla ponad 30 tysięcy klientów.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim
Na łamach Poradnika Przedsiębiorcy piszemy dla 3 milionów użytkowników miesięcznie - księgowych, przedsiębiorców, właścicieli biur rachunkowych.
Zajrzyj do Poradnika